• 6 maart 2017
  • Brussel, België

Persbericht - Bouwen in Brussel: complex en steeds duurder

Brussel, België - Brussel is wereldwijd de 12de duurste stad voor bouwprojecten // Stijgende complexiteit van Brussels bouwklimaat zorgt voor hoger risico in projecten

Woordvoerder +32 471 20 26 79 Stel me een vraag

"Bouwprojecten riskeren te verzanden in een processie van Echternach"

Brussel is wereldwijd de 12de duurste stad om in te bouwen. Dat maakt ontwerp- en consultancybedrijf Arcadis vandaag bekend in het rapport International Construction Costs 2017. In dit klassement van 44 steden stijgt Brussel van de 13de naar de 12de plaats ten opzichte van 2016, te wijten aan de hogere kosten voor bouwprojecten. Rik Menten van Arcadis: “Bouwen in Brussel is onderhevig aan steeds meer regelgeving en risicofactoren, en daar hangt een prijskaartje aan.”

Net als in 2016 prijkt New York bovenaan de ranglijst. Op de 2de en 3de plaats staan Hong Kong en Genève, gevolgd door Londen. De Britse hoofdstad zakt twee plaatsen: de devaluatie van het pond in de nasleep van het Brexit-referendum zorgt voor een prijsdaling. In West-Europa behouden de financiële centra Frankfurt en Parijs respectievelijk hun 8ste en 9de plaats, verrassend dicht bij het niveau van de bouwkosten in Brussel.

Het rapport International Construction Costs biedt een overzicht van de bouwkosten in de 44 belangrijkste vastgoed- en infrastructuursteden ter wereld. De ranking steunt op een data-analyse van de realisatiekosten van 13 types gebouwen. De kosten omvatten de aanneming, materialen, en andere dienstverlening zoals ontwerp en engineering.

Geen speelbal van de markt

Rik Menten, Business Development Director bij Arcadis: “Volatiele prijzen zijn een aanzienlijke risicofactor in grote projecten. Prijsvoorspellingen maken voor de lange termijn is een moeilijke opgave. Toch wil je vermijden dat je project de speelbal wordt van ongunstige marktevoluties.”

“Initiatiefnemers van bouwprojecten kunnen zich op twee manieren beschermen: door te investeren in stabiele markten met gunstige vooruitzichten, en door het risico op onverwachte kosten en geschillen te beperken.”

Processie van Echternach

Rik Menten: “Het gaat beter met de Brusselse bouwsector, wat voor een deel de stijging van de kosten verklaart. Door de hogere marktvraag neemt de prijzenslag enigszins af. De markt haalt als het ware opgelucht adem.”

“Maar dit is niet het volledige plaatje,” gaat Rik Menten verder. “De regelgeving wordt almaar complexer, wat de kosten voor bijvoorbeeld vergunningen en energiestudies doen oplopen. In 2018 moeten we bijvoorbeeld bijna-energieneutraal gaan bouwen. Een goede zaak, die wel extra kosten met zich meebrengt.”

“Wie bovendien wil bouwen in Brussel, kan maar beter goed gewapend ten strijde trekken. De complexiteit van bestuur en procedures creëren een hogere onzekerheidsfactor in dossiers. Sinds jaren groeit de bezorgdheid omtrent rechtszekerheid – geïllustreerd door een aantal veelbesproken dossiers. Projecten lopen het risico te verzanden in een processie van Echternach. Dit is ook aannemers en leveranciers niet ontgaan, die dit risico doorrekenen in hun prijzen,” besluit Rik Menten.

>>> Raadpleeg het volledige rapport (pdf)

-Einde bericht-

Vragen over dit persbericht? Neem contact op met:

Woordvoerder Arcadis
jochem.binst@arcadis.com

Methodologie

De vergelijkende kostenanalyse baseert zich op een dataset van bouwkosten in 44 steden, samengesteld door Arcadis. De data bestrijken 13 types bouwwerken.

De kosten weerspiegelen de resources die lokaal nodig zijn om marktconforme eindproducten af te leveren. De toegepaste bouwtechnieken en eindfuncties zijn over het algemeen gelijkaardig. Onderlinge verschillen in bouwkosten tussen steden komen voort uit verschillen in:

• loonkosten en kosten voor diensten;
  • kosten voor bouwmaterialen;
  • wisselkoersen.

Om de steden te kunnen ranken zijn de bedragen in lokale geconverteerd naar Amerikaanse dollar. Verschillen in koopkracht (purchase power parity) werden hierbij niet geneutraliseerd. Vervolgens zijn de steden gerangschikt op basis van de gemiddelde kost van de 13 types gebouwen.

De volledige ranking

Kuala Lumpur

Bangalore

Over Arcadis